Inimene VS Arvuti

Täna soovin rääkida kasutatavusest ehk kasutusväärtusest, kui mugav ja efektiivne on seade, programmi kasutamine ja kui kiiresti inimene saab sellega hakkama, ja minu elukogemuses on väga hea näide sellest.

Enne karantiini olen töötanud ma hotellis teenindajana. Kui COVID tuli ja külaliste arv langes, ülemus tegi otsuse hotelli kinni panna remondile. Nii jäin ma ilma tööd ja pidin uut töökohta otsima. Kuu jooksul leidsin endale uue töökoha, kus olid peaaegu ainult plussid, võrreldes eelmisega, suurem palk, vähem tööd, väiksem ja sõbralikum kollektiiv. Miinused olid ka, ja üks nendes oli ja on siiamaani - kassasüsteem. Kui hotellis oli väga mugav, lihtne, arusaadav süsteem, millega inimene saab intuitiivselt töötada, siis baaris, kuhu ma tulin tööle, oli vastupidav olukord. Miks? Võin seletada.

Alustan suurema kasutatavusega süsteemist, mis oli hotellis. Esimeseks see oli puututundliku ekraaniga, mis on mugavam kui hiir ja klaviatuur, sest see võtab vähem ruumi. Teiseks, oli süsteemsus, millega oli kõik kaup ja teenused jagatud. Kui lobby baari külaline soovib punast veini juua, siis vajutad nuppu, mis tähistab punast veini ja sealt valid õiget. Tähtis on veel see, kui inimene näitas lihtsalt pudelile, mis seisab sinu taga riiulil siis sa ei pea isegi teadma õiget nime, sest kõik tooted on tähistatud piltidega ka. Veel  on mugav maksmine: kõik avatud arved on koguaeg nähtavad ekraanil, ja opereerimine nendega on lihtne, maksmine on lihtne - valid variantidest, kuidas klient soovib maksta, õiget ja teostad seda, ja kui külalised soovivad jagada arvet siis lihtsalt vajutad paar nuppu ja kõik.

Nüüd teisest kassasüsteemist. Siin oli kõik vastupidi:  opereerimiseks oli vaja kasutada hiirt ja klaviatuuri, selleks, et leida toodet, oli vaja kirjutada otsimis akna sisse nimetust, ja kui sa eksid siis teed seda uuesti ja uuesti ja nii edasi. Ehk kui sa oled veel uus töötaja, kes ei tea täpselt toodete nimetusi, siis see protsess võtab aega, ja sa lähed närvi. Järgmine on erinevad operatsioonid, nagu arvele kommentaari lisamine, avatute arvete nimekirja vaatamine ja muud, mille jaoks sa pead vajutama klahve kombinatsioonis. Näiteks, arvele kommentaari lisamine oli ALT + F1, siis oli vaja valida "kommentaari lisamine", sisestada kommentaar ja vajutada ENTER. Veel raske ja ebamugav oli arve jagamine - selle jaoks oli vaja arvutada kas peast või kasutada kalkulaatorit ja sisestada summat maksmiseks mõeldud lahtrisse.

Kokkuvõtteks võiks öelda, et kui oleks vaja hinnata mõlemate kassasüsteemide kasutatavust Jakob Nielseni parameetrite järgi, siis süsteem mis oli hotellis võitis kõikides punktides õpitavusest rahuoluni.

Comments

Popular posts from this blog

Kõnetuvastus ja PyCharm

I am Proffi, IT Proffi.

Miks just Copyleft?