Netikett. Minu kogemus

ITSPEA kursuseni sellist mõistet nagu netikett ma varem ei ole kuulnud. Aga sellest lugedes sain aru, et põhimõtteliselt kõik need võrgusuhtlemise käsud või punktid on minu jaoks hästi tuttavad tavaelust, ja minu arvates, iga inimese käitumine Internetis sõltub eelkõige kasvatusest. Ei ole väga vaja Virginia Shea raamatut lugeda, et neid käsku teada saada ja käituda Internetis korralikult.

Aga nüüd minu isikliku kogemusest.

Näide on kõigepealt seotud teiste inimeste privaatsust austamisega. Ajateenistuses olin ma Vahipataljonis, ja nagu tuhad sõdurid enne mind, pidin käima Kadrioru Presidendi lossi vahtkonnas. Kuna ühe vahtkonna vahetus lossis kestab 24 tundi, mõned teenijad võtavad sinna kasarmust raamatuid või oma sülearvuteid. Üks mees meie jaost just võttis kaasa oma arvuti, et vahetuste vahel (üks vahetus kestab 2 tundi, peale seda on 4 tundi puhkust ja siis uesti) netis istuda. Kui tuli tema aeg mediteerima lossi ukse ees, unustas ta oma lapakat kinni panna ja läks vahetusele. Mina olin just enne teda ja kuna tegu oli lõuna ajal, kohe peale vahtkonna vahetust läksin lossi lõunale. Kui tulin tagasi, sain aru, et midagi toimub. Peaegu kõik sõdurid, kes tol ajal olid puhkeruumides, istusid ümber arvutit ja midagi sealt vaatasid. Tol hetkel ma ei pidanud väga tähtsaks seda ja lõppuni sain aru, mis juhtus, kui arvuti omanik tuli vahetusest tagasi. Kui mees läks postile, teine sõdur võttis tema sülearvutit ja hakkas seal sorima. Ta vaatas brauseri otsimis ajalugu ja sealt leidis midagi. Loomulikult ma ei hakka siin kirjutama sellest, mida see mees leidis, kuna see info oli väga isiklik. Arusaadav, et kõik teised meie jaost ja rühmast said sellest teada.

Ei oska praegu öelda, mida ma teeks, kui saaks varem aru, mis toimub, ja kuidas see aitaks. Aga isegi pealtnägijana olles, mul oli ebamugav ja vastik.

P.S. Alguses, kui mõtlesin oma kogemusest, mis oleks selle teemaga seotud, tahtsin kirjutada multiplayer arvutimängudest. Kuna see on väga suur Interneti seltkond, sealt saab tuua kõikidele Virginia Shea käsudele näiteid. Aga mulle meenus selline ebameeltiv juhtum, ja õnneks ma ei pidanud oma valusast teemast kirjutama.

Comments

Popular posts from this blog

Kõnetuvastus ja PyCharm

I am Proffi, IT Proffi.

Miks just Copyleft?